Ile za prąd płacą samorządy?
Do końca marca 2025 roku samorządy mogły korzystać z zamrożonych cen prądu. Dzięki temu jednostki samorządu terytorialnego, które płaciły dostawcom kwotę wyższą niż maksymalna (określona w ustawie), otrzymywały refundację różnicy między ceną rzeczywistą a ustawową. Brak rządowego wsparcia powoduje, że obecnie wiele samorządów zmaga się z wysokimi opłatami, które nadwyrężają budżet operacyjny. Według ankiety Związku Miast Polskich, co trzecia biorąca udział w badaniu jednostka zawarła umowę na dostarczanie energii elektrycznej przekraczającą cenę maksymalną (169 samorządów na 532). Zgodnie z badaniem, różnice między ceną wynikającą z umowy a ceną maksymalną wynoszą od 5 do nawet 1000 zł. Związane z tym straty (w 4. kwartale 2024 lub 1. kwartale 2025) oszacowano z kolei na 1 tys. – 1 mln zł.
Jak samorządy mogą zmniejszyć koszty energii?
Wydatki jednostek samorządu terytorialnego związane z energią elektryczną dotyczą nie tylko zużycia prądu w budynkach samorządowych lub podległych im jednostkach. Zadaniem samorządu jest też finansowanie oświetlenia znajdującego się na podległym mu ternie. Energia dla samorządów jest zatem wydatkowana do zasilenia m.in. oświetlenia ulicznego, parków, dróg gminnych, powiatowych czy wojewódzkich, a także krajowych innych niż autostrady i drogi ekspresowe (w tym części tych dróg przeznaczonych dla pieszych i rowerów).
Zmniejszenie kosztów energii poprzez minimalizowanie jej zużycia to dość oczywiste rozwiązanie, które jednak nie zawsze sprawdza się w przypadku samorządów. Oszczędność polegająca na ograniczeniu oświetlenia dróg lub chodników nie jest dobrym pomysłem, ponieważ mogłaby wpłynąć na bezpieczeństwo mieszkańców. Warte uwagi są z kolei wszelkie energooszczędne rozwiązania, np. montaż energooszczędnego oświetlenia ledowego. W optymalizacji wydatków na prąd pomoże też analiza zużycia energii, która pozwoli na wdrożenie stosownych działań optymalizacyjnych.
Energia dla samorządów a zamówienia publiczne
Im korzystniejsza stawka za energię elektryczną, tym niższe rachunki za prąd. To dość oczywista zależność, która ma szczególne znaczenie w przypadku samorządów. Z jakiego powodu? Jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa) są zamawiającymi publicznymi, którzy muszą stosować przepisy prawa zamówień publicznych podczas zawierania umów na dostawy, usługi lub roboty budowlane. Dotyczy to więc również dostaw energii elektrycznej. W Polsce zamówienia publiczne są regulowane przez ustawę z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych.
Procedura zamówienia publicznego obejmuje szereg etapów, które mają zapewnić przejrzystość i konkurencyjność, a także gwarantować prawidłowe wydatkowanie środków publicznych. Dlatego jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do organizowania przetargów na zakup energii elektrycznej. W celu uzyskania jak najlepszych ofert, samorządy coraz częściej zrzeszają się w ramach tzw. grup zakupowych, które pozwalają na zamówienie energii elektrycznej w jednym przetargu dla kilkudziesięciu podmiotów jednocześnie.
Oferta na prąd dla samorządów od Veolii
Atrakcyjne i stabilne warunki zakupu energii elektrycznej dla samorządów są niezwykle ważne dla ich kondycji finansowej. Dlatego w Veolii wspieramy samorządy poprzez kontrakty opracowane z myślą o instytucjach publicznych. Wśród naszych produktów są zarówno produkty ze stałą ceną (z gwarancją niezmienności), jak i taryfy elastyczne (oparte o indeksowanie ceny zakupu do giełdowych notowań kontraktów terminowych lub rozliczanie kosztów energii po cenach giełdowych z dnia dostawy). W Veolii możemy zapewnić również w 100% zieloną energię elektryczną, która zadba o zrównoważony rozwój. Veolia to także ponad 25-letnie doświadczenie i stabilne dostawy – to korzyści, które docenią nie tylko samorządy, ale również inne instytucje publiczne oraz firmy.